lördag 26 februari 2011

Björgren Vann Damernas Dubbeljakt








Någon kilometer före mål ryckte Marit Björgen loss och kunde säkra en rejäl lucka och vinna dubbeljakten över 15 km lekande lätt. Det var hennes andra guld i dimman - av två möjliga.

Justyna Kowalczyk försökte bita sig fast men slutade 50-talet meter efter. Therese Johaug, som drog mest det sista varvet, var lycklig trea.

-Jag har aldrig haft så bra skidor på något lopp förut, säger Björgen som har svensken Perry Olsson som vallare.

-Extra skönt var att Therese var på pallen tillsammans med mig.

Precis före skidbytet hade Björgen en lucka på ett par sekunder som dock täpptes till i början av fristilsdelen.
-Jag tänkte bara på att vara först in på stadion, förklarar Björgen taktiken.

Kowalczyk irriterad på Johaug efteråt
Efteråt anklagade Kowalczyk Johaug för att ha stängt henne.
-Therese försökte stänga mig och det skedde flera gånger de sista kilometerna, säger Kowalczyk till NRK. Hon tycker dock inte att det var osportsligt.
-Nej, om vi haft två polska tjejer där framme så hade vi gjort samma sak. Det är taktik.

Johaug ställer sig helt oförstående till anklagelsen:
-Jag vet inte vad hon menar med det. Om jag stängde henne var det inte meningen, men jag låg före henne i spåret, säger norskan.

Björgen kan ta tidernas storslam
Många tror nu att Björgen kan ta tidernas storslam med guld i allt hon ställer upp i, men Björgen har ännu inte tagit beslut om det.
-Jag får se hur det känns efter 10 km klassiskt (går på måndag). Det är tuffa dagar när man tagit guld, säger Björgen om de långa dagarna med stor uppståndelse och långa prisceremonier.

Norge ser oslagbart inför stafetten på torsdag.
-Stafett är stafett och vi tar ingenting för givet, förklarar Björgen för SVT Sport.

--

Charlotte Kalla gjorde ett försök att hänga med Björgen & Co, vilket höll i drygt 4 km. Sedan tappade hon runt halvvminuten ner till varvningen.

Den avslutande fristilsdelen körde kalla i ingenmansland och slutade fyra, vilket är en av hennes bästa insatser någonsin i dubbeljakten.

-Det känns skönt att få det här resultatet även om det inte räckte till medalj, säger Kalla till SVT.

Överraskningen Maria Rydqvist spurtade in som sexa efter att ha åkt lika snabbt som Kalla på fristilen.

Kalla hade ett struligt skidbyte och tappade bara där runt sex sekunder.
-Det hade bildats en ishinna på mattan och jag råkade sparka till ena skidan. Jag fick skrika till för att samla mig men jag tycker ändå att att bytet gick okej, funderar Kalla, som ger sig själv fyra av fem "äpplen" i betyg.

Rydqvist gjorde sitt livs lopp
Maria Rydqvist strålade och kunde knappt ta in att hon åkt så bra.
-Det är mitt livs lopp. Jag ger mig själv tio av tio. Det var perfekt, säger Rydqvist, som blev mamma i somras, med ett leende.

Anna Haag var med i Kallas försök att gå med i täten i början men kroknade rejält och slutade tia, vilket gav en och annan bekymmersam rynka inför stafetten.
-Jag hade inte det där krutet i kroppen i dag och jag var inte pigg nog att gå över gränsen, vilket man kan göra när man är i form, men stafetten ska bli kul och jag ska nog få mitt roliga i det här mästerskapet, säger Haag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar