tisdag 29 mars 2011

AIK:are i Tre Kronor



Viktor Fasth och Stefan Johansson är uttagna till Tre Kronors landskamper mot Tyskland 6 och 8 april. Fasth och Johansson har imponerat stort på förbundskaptenen Per Mårts under rookiesäsongen i Elitserien. De AIK:are som i år representerat landslaget är forwarden Daniel Bång och centern Oscar Steen. Bång är fortfarande intressant för förbundskapten och kan bli aktuell för fler landskamper i vår. Stefan Johansson var förvånad och glad när AIKhockey.se fick ett samtal med honom. – Självklart är jag jätteglad över att få möjligheten, men också lite förvånad. Hade inte en tanke på landslaget när säsongen tog slut i söndags, säger backen.

Den offensiva backen Stefan Johansson kom till AIK säsongen 2008-2009. De två senaste säsongerna har norrlänningen först hjälpt AIK att ta klivet upp till Elitserien och sedan var han med och tog laget till en sensationell semifinal i SM-slutspelet. Nu belönas han med en landslagsplats.
– Det är helt sjukt hur fort allting gått. Det känns som det var igår jag spelade med Piteå i division 1. Och nu får jag chansen i Tre kronor... Självklart är jag jätteglad över att få möjligheten, men också lite förvånad. Hade inte en tanke på landslaget när säsongen tog slut i söndags.

När förbundskaptenen Per Mårts ringde Johansson trodde backen det var ett misstag.
– Jag var säker på att Mårts ringt fel. Att han hade blandat ihop mig med någon annan i AIK. Så först var jag osäker. Men sen sa han att han ville att jag skulle spela matcherna i Halmstad och Göteborg. Och det var ju inte ett svårt val. Så nu är det bara att börja träna, imorgon går jag på is igen.

Men du hade inte hunnit boka semestern ännu?
– Nej, men det var nära. Jag ska till New York och hälsa på min flickvän och har tänkt att åka rätt snart. Men det blir uppskjutet nu.

Sa Mårts något om varför du blivit uttagen?
– Ja, han sa att han hade följt mig under säsongen och tyckte att jag spelade bra. Det var inte mycket mer än så.

Varför tror du själv att du blev uttagen?
– Det har kännts bra i år, jag har utvecklat mitt spel steg för steg.

För Johansson är landslaget en bonus på en lång och succéartad säsong.
– Det känns otroligt inspirerande och utvecklande att få spela i Tre Kronor. Jag ska försöka spela mitt spel och hoppas kunna bidra med det jag kan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar