torsdag 28 april 2011

Claes Englund är ny i AIK

23-årige Claes Englund, från början från Alfta i Bollnäs, senast från FBC Uppsala, är ny i AIK. Englund har tecknat ett tvåårsavtal med AIK.

- Det känns motiverande och spännande att få vara med om den satsningen som klubben gör, säger Claes Englund. Jag har blivit bättre och bättre i Allsvenskan och när chansen till SSL spel nu dök upp så gick det inte att säga nej.

Englund stod för något av ett genombrott under förra säsongen. 27 mål (totalt 44 poäng) på 22 matcher för FBC Uppsala, som kom tvåa i Allsvenskan, två poäng bakom Tyresö/Trollbäcken, som alltså avancerade till SSL.

- En vänsterforward som är en sniper. Är "rightare" , vilket ger en dimension ytterligare. Passar bra in i det AIK som väntar kommande säsong med ett snabbt och rakt spel, säger Mika Packalén, Huvudtränare i AIK.

Claes Englund står inför flera utmaningar. Det väntar en tid för anpassning i den nya klubben.

- Det är mitt första år i SSL. Det kommer ta ett litet tag innan jag anpassat mig. Första delmålet blir att klara av parketten, skrattar Claes och tänker på AIK:s hemmaarena Solnahallen, där det ordinarie golvet är en parkett, som troligen är den mest nyckfulla i hela ligaspelet.

- Jag tror den största skillnaden är att man straffas hårdare för sina misstag och det gäller att ta vara på de chanserna man får.

Vilket intryck har du fått av AIK?

- Det är en väldigt målmedveten förening med bra organisation, där det finns stora möjligheter att utvecklas, tycker Claes.

AIK och FBC Uppsala är överens om övergången. Avtalet är tvåårigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar