lördag 9 april 2011

Fasth Och Johansson om landslagsdebuten

Både Viktor Fasth och Stefan Johansson gjorde storartade insatser i deras landslagsdebut mot Tyskland. Sverige vann med 2–1 efter massiv tysklandspress mot Fasth i sista perioden. Johansson var nöjd med premiären i den blågula-tröjan. – Det var väldigt nervöst, men jag tycker det gick helt okej. Man spelar ju med oerhört skickliga medspelare.

#37 Stefan Johansson
Berätta om tankarna inför att debuten i Tre Kronor-tröjan?
– Det var lite pirrigt innan matchen men samtidigt är det jäkligt kul att få chansen. Det är bara att gå in och försöka spela sitt spel.

Vad tyckte du om matchen och din egen insats?
– Jag tycker det gick helt okej. Man spelar ju med oerhört skickliga medspelare och det gäller att göra det enkelt. Det är lite högre tempo och spelarna är lite skickligare. Vi gör väl en bra första period men blir sedan sämre. Samtidigt vann vi och det är det som räknas.

Hann Pelle Mårts säga någonting till dig innan matchen?
– Vi pratade lite när vi samlades i måndags. Han sa bara att jag skulle gå in och spela mitt spel och våga ta för mig.

Stefan, förra året lirade du i Allsvenskan och nu lirar du i Tre Kronor, är inte det lite overkligt?
– Jo det känns som det har gått sjukt snabbt, man har inte riktigt förstått det. det känns inte alls som det var länge sedan man lirade division 1 med Piteå. Men jag har tagit steg framåt för varje säsong.

Det stundar ett VM, har du funderat något över det?
– Nej, inte riktigt. Juat nu har jag inga tankar på VM, jag är glad och stolt över att få den här chansen. Samtidigt får man inte vara för nöjd och slå sig till ro. Jag vill bevisa att jag förtjänar tröjan.

Du spelade i nummer 6 idag, var det en hyllning till Dick (AIK:s lagkapten)?
– Haha, nej. Jag tror jag fick tröjan för att Magnus Johansson haft den tidigare och de nu slapp sy på nytt namn på ryggen. Det var nog en enkel och smidig lösning.

Hur är lägret i övrigt?
– Jag och Fasth tog tåget ner i måndags och bor i samma rum. Alltid skönt att ha någon man känner med sig. Det enda problemet är Fasths mage, det luktar riktigt unket på vårt rum... I övrigt så tränar vi på bra och det är som sagt väldigt kul att få den här chansen.



#30 Viktor Fasth


Landslagsmålis, hur smakar det?
– Riktigt kul! Det har varit en stor dröm och det känns väldigt skönt att ha debuten avklarad.

Berätta om matchen.
– Jag var rätt nervös i början. De första två perioderna fick de inte så många lägen. Tredje perioden blev det lite mer, dessutom fick de en hel del powerplay. Men det var väldigt kul att få lira och det är hög klass på medspelarna.
– Det var lite annorlunda spel, det böljade betydligt mer än i elitserien. Kanske inte heller lika försvarsinriktat som det kan var ibland. Det var en kul match att lira. Det var skönt att vi kunde hålla ut och vinna.

Du gör en väldigt stabil insats, började du fundera något på att få hålla nollan i debuten?
– Nej, det går inte. Jag försöker bara fokusera på min uppgift. Det kändes bra och vi vann så jag är väldigt nöjd.

Nästa match på fredag, hur tänker du inför det mötet?
– Det gäller att ligga i på träningen. Vi får se vem ledningen väljer att spela.

Du stod inte i den hjälm som du använt under säsongen, varför?
– Tyvärr sprack den på en träning förra veckan så det fick bli en helvit. Men det ska gå det med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar