söndag 11 juli 2010

Müller oväntat skytteligaledare


Om varken David Villa eller Wesley Sneijder gör mål i VM-finalen kan Thomas Müller, 20, vinna VM:s skytteliga.

Inte illa för en kille som debuterade i landslaget så sent som i mars.

Dessutom har han gjort sina fem mål – lika många som Villa, Sneijder och Diego Forlan – på bara sex spelade matcher, då han var avstängd i semifinalen mot Spanien.

-Jag är inte den typ av spelare som dribblar av fem man och gör ett spektakulärt mål. Jag behöver ha bra spelare omkring mig, jag spelar inte bra utan mina lagkamrater, sade han inför matchen.

Målet, det femte, kom i bronsmatchen mot Uruguay och var inte särskilt spektakulärt.

Målvakten Fernando Muslera kunde inte hålla Bastian Schweinsteigers långskott, och Müller kunde bredsida in returen.

Men fem mål på åtta landskamper – och samtliga mål i VM – imponerar så klart.

-Vi hade en bra säsong i Bayern München, och jag hade en bra säsong själv också. Jag gjorde många mål och många assists, och det har gett mig självförtroende. Men när jag blev uttagen till landslaget så var jag på ny mark igen, men det känns otroligt bra att en sådan här turnering kan runda av säsongen, sade han till Fifas hemsida.
-Och jag kan knappt tro hur många mål som faktiskt står efter mitt namn.

Bronsmatchen slutade med tysk vinst, 3-2.

Om Müller vinner skytteligan avgörs först på söndagskvällen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar