söndag 18 juli 2010

Söderling i tårar efter finalförlusten

BÅSTAD. Det blev en tuff vecka och en tuff final för Robin Söderling. Tibrosonen kom aldrig riktigt upp i sin normala standard varken i veckan eller i finalen och efter förlusten mot Nicolas Almagro föll han i gråt.
Det blev ingen repris på förra årets final för Robin Söderling. Tibrosonen hade ganska stora problem med Nicolas Almagro matchen igenom innan han rasade samman fullständigt i skiljeset.

Svenskens inledning var hygglig och spelarna följdes åt fram till 5-5 då Söderling släppte ett antal breakbollar till sin spanske motståndare som till sist kunde ta hem gamet och sedan serva hem setet.

Robin skulle dock komma tillbaka. Precis som mot Ferrer och Seppi öppnade han andra set strålande och bröt spanjorens serve direkt. Resten av setet blev en kamp för att försöka hålla sig cool och undvika misstag. Det lyckades han med och vann setet med 6-4.

Men när publiken trodde att Söderling skulle upprepa bedrifterna mot Seppi, Vinciguerra och Ferrer bjöds de istället på ett antiklimax. Vid ställningen 3-2 till Almagro bjöd Söderling på tre raka breakbollar och spanjoren gick snabbt upp till 4-2. Efter att ha hållit sin serve bröt han därefter ytterligare en gång och vann setet med 6-2 sedan Söderling avslutat med ett dubbelfel.

En knäckt världsfemma fick se vinnaren Almagro spruta champagne och dansa på centrecourten. Under sitt tacktal kunde inte Tibrosonen hålla tillbaka tårarna.

- Jag måste bara tacka alla er som varit här och hejat. Hela veckan har jag inte kunnat bjuda på min bästa tennis. Det är tack vare er som jag är här. Jag hade inte vunnit varken kvartsfinalen eller semin utan er.

Almagros titel var hans första den här säsongen och spanjoren var som väntat mycket lycklig.

- Jag vill tacka Thomas (Johansson) och Jonas (Björkman) för den här veckan. Jag kommer tillbaka nästa år om de vill ha mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar