måndag 5 juli 2010

Tysk fotbollsyra kan lyfta ekonomin

Tyskarnas glädje i samband med landets framgångar i fotbolls-VM skulle kunna innebära en boost för hela landets ekonomi, enligt ekonomer.


Finansoro, ängslan över den grekiska skuldkrisen och oro över statliga nedskärningar har satt ett lock på den tyska ekonomin. Men att tyskarna nått semifinal i VM skulle kunna bidra till bättre stämning bland konsumenterna och öka tillväxten, enligt analytiker.
-Tyskarna är på bra humör och när människor är på bra humör gör de av med mer pengar, säger Rolf Bürkl, ekonom vid GFK Group.


En studie från Universitetet i Bonn av 2006 års VM-turnering i Tyskland, då Tyskland kom trea, har kommit fram till att turneringen hade en positiv påverkan på både investeringar och konsumtion i landet. Enligt forskaren Thomas Dohmen, som gjort studien, skulle ett bra resultat i årets fotbolls-VM komma vid en läglig tidpunkt för Tyskland.


-Ekonomin mår relativt bra och arbetslösheten faller. VM skulle kunna bli den gnista som konsumenterna och ekonomin har väntat på, säger han.
En studie gjord av holländska banken ABN Amro som TT skrev om nyligen visade dessutom att det skulle vara bäst för både Sveriges ekonomi och världsekonomin om just Tyskland vann.


För Brasilien har i sin tur det sportsliga bakslaget följts av ett ekonomiskt. Handelskammaren i Rio de Janeiro räknar med att företag som tillverkar olika supporterprylor drabbas av ett försäljningsbortfall på drygt 40 miljoner dollar på grund av Brasiliens förlust i kvartsfinalen mot Holland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar