lördag 8 januari 2011

Josh MacNevin klar För 2 år till

Josh MacNevin har skrivit på ett nytt kontrakt med AIK. Förlängningen innebär att MacNevin och hans fru stannar ytterligare två år i Stockholm. – Jag tror folk i Stockholm inte förstår hur bra de har det. Här finns allt nära till hands och staden är oerhört vacker. Det är fantastiskt att få vara kvar två år till!

Kanadensaren Josh MacNevin gör sin första säsong i AIK. Han kallar beslutet att stanna för en "no brainer" – ett enkelt val. MacNevin är imponerad av klubben.
– Det är en fantastisk förening som andas tradition. Laget, organisationen och fansen har varit imponerande. Det var inget att tänka på när jag fick erbjudandet om kontraktsförlängning. Både jag och min fru trivs otroligt bra här och är väldigt glada över att få stanna.

Sportchefen Anders Gozzi talar om MacNevin som den naturliga ledare, både på isen och i omkädningsrummet. Den ödmjuke transatlanten hoppas att han med sin rutin kan bidra med självförtroende till de yngre spelarna. Dessutom gillar han den svenska mentaliteten.
– Jag försöker vara mig själv både i omklädningsrum och på isen. Och jag tror den svenska mentaliteten är ganska lik min egen. Alla är oerhört trevliga och artiga och försöker alltid att hjälpa till.
Lagsammanhållningen och moralen är speciell i det här laget. Alla går in och krigar och skulle det inte funka för någon finns det alltid någon annan som kuggar i och gör jobbet. Jag hoppas kunna bidra till trygghet med min rutin och stötta de yngre spelarna att våga spela ut. Blandningen av talang, vilja och tradition är fantastisk, det känns att det är något stort på gång i hela klubben.

Du gjorde Elitseriedebut och fick ditt stora genombrott som 33-åring. Om man ser till din talang så undrar ju man varför genombrottet inte har kommit tidigare?
– Alla spelare är olika. Utvecklingen har gått lite långsammare för mig. Jag har haft lite problem med jämnheten i mitt spel. Tidigare så spelade jag riktigt bra ena dagen för att i matchen efter prestera ett riktigt lågvattenmärke. Men med åren har jag hittat en stabilitet i mitt spel som gör att jag har en högre lägsta nivå. Det är ofta det som avgör ju längre upp man kommer i seriesystemet.

Du har fortsatt att producera poäng i Elitserien, vad tycker du är skillnaden i spelet här jämfört med Allsvenskan?
– För min egen del har det varit en ganska stor skillnad. I Allsvenskan tänkte jag nästan oavkortat offensivt. När man kommer till Elitserien gäller det att tänka om annars blir man stekt. Det kostar väldigt mycket att gå bort sig i Elitserien. Jag fick lära av mina misstag. Här gäller det som back att i första hand tänka defensivt, sedan kommer det offensiva. Att jag producerat är tack vare mina medspelare. Vi kom igång med powerplay och laget hade åtta raka matcher utan förlust. När laget spelar bra så trillar poängen in.

MacNevins kvalitet som spelskicklig powerplayback är svårt att hitta på den svenska hockeymarknaden, något kanadensaren förvånas över.
– Svenskarna är de skickligaste hockeyspelare jag någonsin stött på. Alla kan åka skridskor otroligt bra och har god teknik. Jag tror inte riktigt på att det saknas min typ av spelare. Men det kan vara att spelare och ledare inte riktigt tar vara på den sortens talang. Mitt eget självförtroende har hela tiden utvecklats. Ju äldre man blir desto bättre tänker man ishockey och det gäller att fortsätta att arbeta hårt.

I början av november så råkade Josh ut för ett olyckligt fotledsbrott i en match mot Timrå. Till råga på allt blev han tvungen att operera om foten då man under röntgen i Stockholm upptäckte att den första operationen inte var riktigt gjord. Men nu har Josh kastat gipset och börjat vandringen tillbaka.
– Ankeln känns bra och jag har börjat återuppbyggnaden. Jag har tappat en del kondition samtidigt behöver jag bygga upp styrkan i foten. "Doc" (Jonas Möller, fystränare i AIK) kör hårda pass med mig i gymmet. Jag längtar tillbaka till hockeyn väldigt mycket och hoppas kunna gå på is i början av februari. Men de säger att jag brukar vara lite överoptimistik i mina tidsangivelser... Haha.

Det nya kontraktet är ett så kallat artistkontrakt vilket innebär att MacNevin bara får vara i landet i sex månader. Han kommer tillbringa resten av halvåret i Kanada och ansluter i början av oktober till AIK.
– Vi åker till Kanada första april. Jag jobbar med en fystränare där. Vi har lagt upp träningen tillsammans och kommer köra hårt under några månader. Sedan hoppas jag få lite matchning på stor rink under september i Finland.

Lördagens fight mot Linköping ser MacNevin i TV-soffan hemma i Stockholm.
– Jag ska stanna hemma och träna. Jag tror grabbarna åker ner och plockar hem tre pinnar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar