söndag 20 februari 2011

Talang stannar i AIK: "Skönt bevis"

Ringa speltid i A-laget och utlåning till Superettan. Det avskräckte inte en av AIK:s största talanger att förlänga sitt kontrakt.

- Det känns jätteroligt och det är ett skönt bevis på att klubben tror på en, säger AIK-mittfältaren Daniel Gustavsson till FotbollDirekt.se.

Redan sommaren 2008 gjorde AIK klart med talangfulle Daniel Gustavsson från Västerås SK. Han omgavs av ett mycket gott rykte men hård konkurrens har gjort att han fått stå på tillväxt hos samarbetsklubben Väsby.

Fanns det någon tvekan om att förlänga med AIK med tanke på hur lite du har fått chansen?
- Det är klart jag tänkt på det men jag känner förtroende från tränarna och det har gjort att det känns bättre nu.

- Jag har startat de två första träningsmatcherna och tränarna har varit nöjd med mig, säger Gustavsson.

Mot GIF Sundsvall i den senaste träningsmatchen spelade han fram till två av AIK:s tre mål.

Kontraktet med AIK är förlängt med tre år och 2011 kan det stora genombrottet komma.
- Det hoppas jag på men det är mycket jobb som är kvar än innan jag blir helt ordinarie.

- Men jag känner redan nu att jag fått bättre självförtroende och att jag blivit säkrare när jag får bollen och vågar hålla i den mer.

Hur skulle du känna nu om AIK ändå väljer att låna ut dig trots att klubben har förlängt med dig?
- Äh. Det är bara att fortsätta spela på och ge järnet om jag blir utlånad till en annan klubb. Det är bara att köra på och inse vad som är bäst för mig. Är det att bli utlånad så är det så.

Gustavsson gläds också att AIK väljer att göra en satsning på yngre spelare. Gabriel Özkan, Viktor Lundberg, Pontus Engblom och Kevin Walker återfinns bland dem som AIK ger förtroende. Precis en sådan satsning som visat sig vara så lyckosam för mästarlaget Malmö FF.
- Jag tror det kommer att bli mer och mer så med tanke på ekonomin. Nu gäller det för oss att ta chansen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar