tisdag 26 april 2011

Wärnmark kan lägga av efter skandalen

Assisterande domaren Daniel Wärnmark tvingas till ytterligare sjukhusbesök efter att ha träffats av ett knallskott i matchen mellan Syrianska och AIK.
Nu funderar Wärnmark på att lägga av.
- För första gången funderar jag på om jag ska fortsätta döma, säger Wärnmark till fotbollsförbundets hemsida.
Daniel Wärnmark tvingades fly av planen sedan ett knallskott kastats in från publiken och träffat honom nära örat under måndagens allsvenska match mellan Syrianska och AIK. Den assisterande domaren fick tinnitus av smällen och uppsökte sjukhus på måndagskvällen.
Fortfarande skakad

Dagen efter kunde Wärnmark lämna både lugnande och oroande besked.
- Jag undersöktes på Huddinge sjukhus på kvällen och tack och lov var trumhinnorna inte skadade. Det tjuter fortfarande, men huvudvärken har släppt och jag har nu fått en remiss till en expert lite längre fram för att kontrollera fler saker, säger Wärnmark.
Samtidigt meddelar Wärnmark att matchen i Södertälje kan ha varit hans sista.
- Den här händelsen gör att jag för första gången någonsin funderar på om det är värt att fortsätta döma. Det behöver jag lite tid på mig för att ta det beslutet. Som tur är har jag sedan länge en inplanerad ledighet, vilken kommer sällsynt lägligt.
Tar hjälp av psykolog
Domarbasen Bosse Karlsson säger till Sportbladet att förbundet anlitat psykologhjälp för domarna.
– Vi finns där och stöttar så klart och tar även hjälp av en psykolog som domarna samtalar med. Det är ju en typ av krissituation det här. Precis när det händer så är domarna i bubblan men efteråt, när de kommer ner till domarrummet och ringer hem till anhöriga som är oroliga, då brister bubblan och då kommer det över en, säger Karlsson.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar