torsdag 23 juni 2011

Hewitt slåss både mot Robin och smärtan


När Lleyton Hewitt går in på Wimbledons centercourt 14.00 har han två motståndare. Den ena är Robin Söderling, den andra är hans egen kropp. "Jag har försökt tänka bort smärtan och komma igång med träningen", säger australiern inför mötet med världsfemman.

Det finns få som är bättre på eller mer vana vid att spela genom smärta än den tidigare världsettan Lleyton Hewitt. De senaste åren har han varit svårt skadeplågad och allra värst har det varit i år. Hewitt opererades tidigare i år för en fotskada och har kämpat hårt för att komma tillbaka de senaste veckorna.

Uppvärmningen inför Wimbledon i Eastbourne slutade med en uppgiven match mot Olivier Rochus där foten återigen sade ifrån och det var länge osäkert om han ens skulle komma till start i årets tredje Grand Slam. Efter en del tvekan fanns han till slut på plats och lyckades slå ut Kei Nishikori i den första rundan.

Smärtorna är dock kvar och Hewitt räknar med att det kommer att göra ont i eftermiddag.

- Det har varit tufft. Det är en dag-till-dag-grej egentligen. Man vet hela tiden att det inte kommer att försvinna över natten.

- Det är det som är tufft. Du vaknar och har ganska ont. Jag har försökt blockera det så mycket som möjligt och försöka komma igång med träningen och göra allt jag kan för att förbereda mig på bästa sätt. Jag tror att alla vet att jag inte hade varit här om det inte hade varit Wimbledon. Jag hade garanterat sett efter min kropp mer. Det här är vad jag spelar för, sa Hewitt till australisk media efter segern mot Nishikori.

VANN WIMBLEDON 2002

Gräset är Hewitts rätta element och det är just på the All England Club som han har nått sina absoluta höjdpunkter som tennisspelare. Här tog han den andra av sina två Grand Slam-titlar, men det var nio år sedan och mot Robin Söderling hade han varit en underdog även om han hade varit hel.

- Det kommer att bli ännu ett tufft test. Han är ett snäpp bättre än Nishikori. Framför allt är han farlig på det här underlaget. Han slår hårt från båda sidor, både forehand och backhand, från baslinjen och så har han en tung serve, berömmer Hewitt.

I inbördes möten är det övervikt för den tidigare världsettan som har tagit hem tre av fyra matcher spelarna emellan.

- Det var ett bra tag sen. Han har blivit mycket bättre sedan dess. Jag ska gå ut och försöka diktera spelet så mycket jag kan. Å andra sidan vet jag att jag måste returnera och röra mig mycket bra för att sätta honom under press. Han är en kille som vill spela efter sina egna villkor och få mig att springa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar