måndag 28 juni 2010

''AIK styrs fortfarande av långsiktighet''

Bojan Djordjic och Martin Mutumba chockssäljs till Ungern. Men AIK:s sportchef Jens Andersson dementerar bestämt att en konflikt ligger bakom försäljningarna av stjärnorna.

AIK säljer Bojan Djordjic och Martin Mutumba med omedelbar verkan.
I guldhjältarnas ställe hämtas fyra nya spelare in i Malmö FF:s Robert Åhman-Persson, Hansa Rostocks Helgi Danielsson, NK Zagrebs Goran Ljubojevic och Väsbys Admir Catovic.

Bakgrunden till Djordjic och Mutumbas sortier är ännu inte bekräftade men uppgifter till FotbollDirekt.se gör gällande att Djordjic direkt kom på kant med nye tränaren Alex Miller och att det är en stor anledning till att det förra Englandsproffset nu så snabbt lämnar AIK för ungerska toppklubben Videoton.

- Det är helt främmande uppgifter för mig. Det är ingenting jag har hört någonting om, säger AIK:s nye sportchef Jens Andersson till FotbollDirekt.se.
- Det finns inga hard feelings med varken Bojan eller Martin. Vi fick bra bud på båda spelarna och lösgjorde på det viset resurser för nya spelare.

- Vi har hela tiden haft en bra dialog med både Martin och Bojan och hittat en lösning som är bra för både klubben och spelarna. Besluten vi har tagit är helt och hållet taget på strategiska grunder.

Men att de båda guldhjältarna lämnar AIK med omedelbar verkan kommer likväl helt oväntat.
Ytterligare två stora profiler från fjolårets mästarlag är borta och det i ett absolut krisläge efter den tunga våren.
Men att det skulle finnas en kontroversiell bakgrund bakom guldhjältarnas hastiga avhopp vill alltså inte sportchefen alls kännas vid.

- Det finns ingen konflikt. Det här är ett gemensamt beslut. Jag vet inte hur deras kontrakt ser ut men det är klart att det handlar om att båda fått bra bud, annars hade det inte varit intressant att flytta från AIK.

Är din uppfattning att AIK fortfarande styrs av långsiktiga ideal?
- Absolut. De beslut vi har tagit är tagna på helt och hållet sportsliga grunder. Nya spelartyper vi vill ha in tas alltid utifrån långsiktiga strategiska beslut, det är inget undantag den här gången.

- De fyra nya spelare vi har presenterat är namn som både jag och Björn (Wesström) scoutat tillsammans under en längre tid.

Hur ser du på att så mycket händer samtidigt och att så mycket hänt i AIK överhuvudtaget den här säsongen?
- Jag kan inte svara för vad som hänt innan jag kom in i bilden. Klart jag kunde ha haft en lugnare första vecka. Men spelare och tränare kommer och går. Jag har inte riktigt tänkt den vinkeln - om det är för mycket som hänt samtidigt.

Så AIK-modellen fungerar fortfarande?
- Det tycker jag i allra högsta grad. Det går att vända på det. Titta på en sådan som Martin. Han är en produkt av AIK-modellen och har gått hela vägen från Väsby och upp genom vårt A-lag och sedan ut i Europa.

- Det om något anser jag som ett kvitto på att AIK-modellen fungerar.

Källa: Fotbollskanalen.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar