måndag 28 juni 2010

Bojan Talar Ut

Djordjic talar ut efter klubbens svek: Vi är inga judas eller svikare


Bojan Djordjic känner sig kränkt av AIK:s behandling när han och Martin Mutumba säljs mot sin vilja.
- Det är en jävla chock, säger han till fotbollskanalen.se.

- Vi åker till Budapest i morgon. Vi har blivit sålda och det är inte för att vi själva vill det. Vi har blivit tillsagda att vi inte kommer att användas som tidigare. Alex Miller tog det beslutet efter tre träningspass, säger Djordjic.



- Det är en jävla chock. För mig, Martin och för alla AIK:are som uppskattar vad vi har gjort för klubben.



Hur känner du nu?
- Det är lite för mycket för mig. Så mycket som Martin och jag har gjort för den här klubben på planen och utanför. Vi var båda två tongivande spelare på planen i det laget som vann guld och vi var ansiktena utåt i nästan alla kampanjer både i stan och i förorterna. Vi var nästan överallt och efter tre träningar så tänker man ”hur fan kan man göra den här bedömningen?”. Kan det komma från styrelsen? Kan det komma uppifrån? Det är min stora fråga.



- Det måste ju alltid gå genom styrelsen när Jens (Andersson, nuvarande sportchef) eller Björn (Wesström, tidigare sportchef) får ett bud. Styrelsen måste godkänna det.



Och tränaren ska ju godkänna det också?
- Ja, Alex Miller godkände det i förra veckan. Han sa ”number seven and number ten – ni kan lämna klubben”. Det är så han kallar oss, bara vid nummer. Han sa ”om det kommer ett bud så kan ni gå”. Då säger du inte till en spelare att du har förtroende för honom.



- Jag känner mig kränkt för jag har ändå varit med ett tag och jag är AIK:are. Oavsett om folk i dag kanske säger att det är bra att vi lämnar eller kallar oss svikare för att vi lämnar så vet vi alltid själva var vi har hjärtat. Vi kommer alltid att vara med. Vi fick höra att det inte finns någon framtid för oss här, vi ville inte lämna klubben. Speciellt inte när det går så tufft.



Vad tror du att det här beror på?
- Ett sånt här beslut till spelare som gett allt för laget. Vi har slitit och pissat blod för den här klubben. Jag och Martin är nästan de enda riktiga AIK-spelarna i klubben. Vi är också AIK-ägda så alla pengar går i alla fall till AIK nu. Vi har inte fått några sign on-bonusar och vi är inte ägda av några sponsorer. Jag gick självmant ner i lön med 50 procent förra säsongen för att klubben hade ont om pengar och samtidigt värvar klubben spelare. Då undrar man, är det här en lögn för mig eller använder ni pengarna som jag har avstått till något annat.



Hur reagerar resten av laget?
- Det är klart att jag är bitter och förbannad men om du frågar någon av mina lagkompisar så tror jag att de också är väldigt överraskade. När jag berättade det för killarna på träningen i morse så garvade folk. De trodde att jag skämtade. Men jag och Martin är verkligen inga judas eller svikare. Vi hade fortfarande varit här om vi hade haft en tränare som trodde på oss. En tränare som sa ”ni ska fan inte gå någonstans, ni har varit tongivande spelare i den här klubben”.



Vilka ligger bakom det här?
- Jag har ingen aning. Men jag är väldigt besviken på att ingen från styrelsen, som alla visste om det här, ens kunde komma ner till träningen i dag och säga tack så mycket. Jag har inte hört från någon i styrelsen utöver Ronnie Smith på telefon. När det är din klubb och två av dina tongivande spelare som sälj och ger klubben pengar så kanske det hade varit viktigare att säga tack än att käka bullar.



Bojan berättar att AIK får in cirka sex miljoner kronor för honom och Martin Mutumba när duon nu flyttar till Videoton i Ungern. Inför nästa säsong ska man kvala till Europa League och då kan man få möta AIK.
- Jag hoppas att det går bra för AIK i Champions League-kvalet men annars kan vi få mötas.



Tror du att AIK klarar sig med nuvarande ledning?- Jag hoppas verkligen det. För spelarnas skull och för fansens skull. Vad jag tycker om ledningen och tränarna behöver jag kanske inte säga mer om men AIK är en för stor klubb för att det ska gå så här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar