söndag 13 juni 2010

Green har inga ursäkter

Favorittippade England fick bara oavgjort i VM-premiären mot USA. Matchen slutade 1-1 efter att den engelske målvakten Robert Green bjudit USA på kvitteringsmålet i slutet av första halvlek.

Det hade spekulerats mycket i vem som skulle bli förstemålvakt i det engelska VM-laget. När startelvan till lördagskvällens premiärmatch mot USA presenterades stod det klart att förbundskapten Fabio Capello hade valt West Ham-målvakten Robert Green före David James och Joe Hart.
Green kunde dock inte ha fått en särskilt mycket sämre VM-debut. I den 40:e matchminuten fumlade han, helt oattackerad, in Clint Dempseys ganska tama långskott. Ett riktig dundertavla. Målet betydde 1-1. Ett resultat som sedan stod sig matchen ut.

- Jag har inga ursäkter. Det är bara att gå vidare. Sånt är livet, sade Green.
- Jag är 30. Jag är man. Jag är stark nog att ta mig igenom det här och gå vidare, och jag är redo för en ny match om jag för förtroendet, sade den engelske målvakten.
England fick en drömstart när Steven Gerrard löpte sig fri och rullade in 1-0 redan i den fjärde minuten. Den fina djupledspassningen kom från Emile Heskey som, lite överraskande, fick chansen bredvid Wayne Rooney i det engelska anfallet.
I andra halvlek dominerade England matchen i jakt på ett 2-1-mål. Men det var USA som skapade den allra bästa målchansen. Efter en snabb kontring fick Jozy Altidore fritt läge till vänster i straffområdet. Skottet gick, via Robert Green, i insidan av stolpen.
I morgon söndag spelas den andra matchen i grupp C när Algeriet och Slovenien möts i Polokwane.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar